Kaos på veier og fortau
Selv om manns minne er kort, så husker de fleste av oss været i Sør-Norge mandag i denne uken. Fra minus 20 grader i helgen og med 40-70 cm snø, begynte det å regne natt til mandag og det ble helt kaos på veier, fortau og plasser.
Skepsis mot permeable dekker i Norges vinterklima
Det var nettopp slike brå endringer i værforholdene som gjør at det er skepsis mot permeable dekker i vinterlandet Norge. For hvor skal vannet ta veien når det er frost og is? Det kan umulig fungere, mener mange. Vel, mandag morgen ble de permeable dekkene stresstestet skikkelig, så når forholdene etter hvert bedret seg tok jeg turen ut på flere anlegg vi har lagt på det sentrale Østlandet. Første stopp var på Yx Jahren i Indre Østfold.
Observasjoner fra Yx Jahren i Indre Østfold

Yx Jahren i Indre Østfold

Yx Jahren i Indre Østfold
Utfordringer og løsninger med is og overvann
Etter nattens regn er dekkene over store områder helt isfrie, men enkelte steder ligger det is og vann. Her har snøen blitt tilkjørt i fugene og blitt til ispropper som motvirker en effektiv transport av overvann til massene under belegningssteinsdekket.
Viktigheten av planlegging og dreneringsstrategier
Når jeg gir råd for oppbygging av permeable dekker av belegningsstein, er jeg alltid tydelig: Man må ha en Plan B for hvor overvannet skal gå i helt ekstreme tilfeller. Vi anbefaler derfor aldri å legge dekkene helt flatt, men legge et svakt fall i retning av (for eksempel) en drensgrøft.
Når vannet får gå med fallet på en delvis islagt overflate, så vil det oftest trekke ned så fort det finner områder uten is. Dersom heller ikke det skulle skje, så vil drensgrøften gi en god kontroll og sikkerhet.
Selv om det stedvis var is på overflaten og i fugene, og noen steder også stående vann som ble holdt tilbake av issvuller, har de permeable dekkene gjort jobben sin under og etter nattens ekstremvær.
Praktiske resultater ved Tesla-ladestasjonen ved Jahren
På Tesla-ladestasjonen ved Jahren er situasjonen ganske lik. Vi kan se at smeltevann fra store snøhauger i kantene flyter litt utover, men det trenger ikke mye areal for å finne veien ned i fugene.
Det bidrar til at overflatene tørker raskere, og man reduserer sterkt andelen smeltevann som fryser til is når temperaturene synker igjen.

Tesla-ladestasjonen ved Jahren i Indre Østfold

Tesla-ladestasjonen ved Jahren i Indre Østfold
Forskning og erfaringer med permeable dekker i nordisk klima
Det er forsket mye på permeable dekkers evne til å håndtere slike temperaturendringer som er typiske for et nordisk klima, og erfaringen er at massene under belegningsstein i svært stor grad holdes åpne også om vinteren. Her står luft som danner et isolerende lag, og som bidrar til at regnvannet har plass i materialene når det finner veien ned.
Erfaringen vår er at de dekkene som brøytes regelmessig opprettholder drensfunksjonen best under slike omskiftelige forhold. Vi vil derfor alltid anbefale en god plan for vinterdrift!
Fordelene med permeable dekker i urbane og industrielle områder
Permeable dekker kan benyttes på fortau, torg, sentrumsgater og parkeringsplasser, i tillegg til store logistikkanlegg og havnearealer.
Ved å bruke permeable dekker av belegningsstein kan man sterkt påvirke mengden overvann som står på overflatene under og etter kraftige regnskyll, og ikke minst blir dekkene raskere isfrie og tryggere å bruke.
Linthobloggen, skrevet av Stina Lintho Lippestad